Pracownik powinien posiadać certyfikat?

Dzisiaj otrzymałem pytanie od znajomego- „Czy przynajmniej jeden jego pracownik musi posiadać certyfikat znajomości przepisów RODO i jakie kary ze strony GIODO w przyszłym roku będą grozić za brak takiego certyfikatu?” (RODO tzn. ogólne rozporządzenie  o ochronie danych osobowych, które będzie należało stosować od 25 maja 2018 r. Więcej o samym rozporządzeniu znajdą Państwo TUTAJ).

Lekko zdezorientowany pytaniem odparłem, że NIE. I faktycznie po późniejszym spokojnym przeanalizowaniu zapisów RODO potwierdzam– nie ma takiego obowiązku. Ogólnie również w „starej” ustawie  nie było takiego obowiązku. Oczywiście, nie należy mylić wcześniejszego zdania z brakiem konieczności zapoznania się z przepisami prawa ciążącym na administratorze.

Tak przy okazji- konsekwencji niestosowania RODO nie będzie pilnował GIODO, którego po prostu nie będzie ( takie plany są na „teraz”). Ale niestety, od „zawsze” różne firmy straszą GIODO, co tak naprawdę jest tylko dowodem na to, że nie mają pojęcia gdzie jest sens ochrony danych osobowych. Ochrona danych osobowych wynika  nie z powodu powołania GIODO, a z powodu konieczności ochrony interesów osób fizycznych, przestrzegania przepisów prawa czy po prostu świadczenia profesjonalnych usług (np. związanych z zabiegami medycznymi czy z procesem zatrudnienia pracowników bez narażania ich na negatywne konsekwencje ujawnienia danych).

Co zamiast GIODO? „Nowy Urząd”, ale jego ostateczny kształt poznamy na pewno przed majem 2018 roku.

 

Z poważaniem,
Michał Geilke

 

 

Napisz komentarz/zapytanie

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

fifteen − 4 =